تولید محتوا بدون شک مهمترین بخش از فعالیتهای مربوط به سئو است. هدف اصلی گوگل نمایش بهترین سایتها به جستجوگران است. سایتهایی که بتوانند بهترین پاسخ را به پرسش آنها بدهند.
در کنار محتوای خوب، عوامل دیگری نیز وجود دارند که همه پس از کیفیت محتوا قابل ارزیابی هستند. به عبارت دیگر ممکن است سایتی که محتوای خوبی دارد و اصول فنی در آن به طور کامل رعایت نشده، بهترین جایگاه را به دست بیاورد.
محتوای خوب چیست ؟
محتوای خوب محتوایی است که بتواند رضایت جستجوگر را جلب کند. این رضایت در هر زمینه میتواند معنی متفاوتی داشته باشد.
- در یک فروشگاه اینترنتی، محصولی که تصاویر خوب و توضیحات خوب و قیمت مناسب دارد.
- در یک سایت اطلاعرسانی، مقالهای که تمام جوانب مهم موضوع را پوشش دهد و متن روان و محتوای مفیدی داشته باشد.
- در یک دورهی آموزشی، مطالبی که بهروز و کامل و دقیق باشد.
برای اینکه بتوانیم در هر نوع محتوا بهترین آن را تولید کنیم و در اختیار کاربران قرار دهیم، لازم است تا نیاز مخاطبان را بشناسیم.
گوگل چه طور محتوای خوب را شناسایی میکند ؟
ابزارهای هوش مصنوعی هر چه قویتر از گذشته برای تشخیص موضوعاتی که پیش از این ممکن نبوده است به کار گرفته میشوند. پیش از این برای بررسی کیفیت یک محتوا لازم بود تا فرمولهای ریاضی نه چندان دقیق و نه چندان کارآمد استفاده شوند. برای مثال تعداد تکرار یک کلمهی کلیدی یا طول مقاله به کلمه یا تعداد لینکهای داخلی و خارجی از جمله عواملی بودند که تعیین میکردند یک مقاله چه کیفیتی دارد.
ولی اکنون با استفاده از هوش مصنوعی و ترکیب دقیق دهها و صدها عامل که حتی ممکن است برای انسان قابل ارزیابی نباشد، کیفیت محتوا اندازهگیری و رتبهبندی میشود.
گسترش استفاده از مرورگر گوگل کروم این ابزار را در اختیار گوگل قرار داده است تا واکنشهای میلیونها کاربر را هنگام مشاهدهی سایتهای مختلف اندازهگیری کنند و با استفاده از آنها بتوانند کیفیت مطالب صفحات مختلف سایتهای گوناگون را اندازهگیری نمایند.
چه طور نیاز مخاطبان را بشناسیم ؟
برای اینکه بتوانیم محتوای خوبی تولید کنیم ابتدا لازم است بدانیم که مخاطبان به دنبال چه چیزی هستند. چندین ابزار به صورت سنتی در اختیار ماست تا بتوانیم به این هدف دست پیدا کنیم:
- پیشنهادهایی که گوگل در هنگام تایپ عبارت جستجو نمایش میدهد
- پیشنهادهایی که در صفحهی جستجو به عنوان جستجوهای مرتبط نمایش داده میشود
- پیشنهادهای گوگل ادوردز
- استفاده از آنالیز کلمات کلیدی سایت الکسا روی سایتهای رقیب
- بررسی مطالب پربازدید سایتهای رقیب
- بررسی موضوعات مشابه که در گوگل رتبهی خوبی دارند
- دریافت و جمعآوری نظرات کاربران سایت
- جستجو در تالارهای گفتگو برای پیدا کردن مشکلات روز مرتبط با کار سایت
- جستجو در شبکههای اجتماعی برای پیدا کردن مطالب مورد علاقه مخاطبان
اصول اولیه تولید محتوای خوب برای سئو
یک محتوای خوب باید تعدادی اصول اولیه را رعایت کند تا بتواند جایگاه مناسبی را در سئو به دست بیاورد
- استفادهی مناسب از عنوانها و لیستها و جدولها و فیلم و صدا و عکس در محل مناسب
- داشتن تصاویر با کیفیت و غیرتزئینی
- تولید محتوای منحصر به فرد
- صرف زمان برای بازبینی و تکمیل محتوا جهت افزایش کیفیت
- استفاده از لینکهای کمکی در صورت نیاز
- نوشتن مختصر و مفید
- مشخص کردن بخشهای مهم مقاله و درج خلاصه و نتیجهگیری در صورت نیاز
تعداد و طول مقالات و اثر آن روی سئو
تعداد مقالات موجود روی سایت و طول آنها هر چه کمتر از گذشته دارای اهمیت است. آنچه برای سئو مورد نیاز است، مطالبی هر چه با کیفیتتر و هر چه مفیدتر است که بتوانند رضایت مخاطبان را جلب کنند.
اگر مطالب سایت متعدد و طولانی باشند و نتوانند به همین نسبت رضایت مخاطبان را جلب کنند، این خود نشانهای از کیفیت پایین سایت و مطالب آن است و حتی باعث میشود تا جایگاه سایت در زمینهی سئو کاهش پیدا کند.