سئو افراطی یا Over Optimization به معنی بهینهسازی سایت تا مقداری است که به تجربه کاربری آسیب وارد کند. این کار از نظر گوگل یکی از روشهای سئو کلاه سیاه شناخته میشود و نه تنها برای سئو سایت اثر مثبتی نخواهد داشت، بلکه میتواند به حذف سایت از نتایج جستجو نیز برسد.
تعریف سئو افراطی
سئو افراطی هرگونه فعالیتی است که با هدف بهبود رتبه سئو به انجام برسد ولی رضایت و هدف کاربر را نادیده بگیرد. برای مثال درج بی هدف کلمات کلیدی در میان نوشتههای مقاله یا درج تعداد زیاد لینک به صفحات داخلی یا خارجی سایت بدون اینکه بتوانند نیازهای کاربر را برطرف کنند.
همچنین نوشتن محتوای با کیفیت پایین صرفا با هدف رسیدن به تعداد کلمات خاص میتوانند از جمله روشهایی باشند که به عنوان سئو افراطی یا Over Optimization شناخته میشوند.
چند مثال دیگر از سئو افراطی
تصاویر در سایت با هدف افزودن ارزش و زیبایی به سایت کاربرد دارند و میتوانند نظر کاربران را جلب کنند. اگر با هدف کاهش حجم، این تصاویر را تا حدی کوچک کنیم که کاربر نتوان از آن بهرهی کافی را ببرد این یک فعالیت سئو افراطی است. در یک سایت که مربوط به آتلیه عکاسی است، طبیعتا تصاویر باید با کیفیت و نسبتا با حجم بیشتر قرار بگیرند و بهینهسازی بیش از اندازه در چنین سایتی، میتواند به سئو سایت هم آسیب وارد کند.
لینکهای داخلی میتوانند به کاربر کمک کنند تا مطالب موجود در سایت را بهتر متوجه شوند یا آنها را به صفحاتی که به دنبال آن هستند هدایت کنند. اگر درج لینک در صفحات داخلی سایت بدون توجه به نیازهای کاربر و تنها با هدف فریب گوگل به انجام برسد، این یک فعالیت سئو افراطی است و میتواند توسط گوگل مورد جریمه قرار بگیرد.
سئو افراطی در گذشته
در سالهای نه چندان دور، در نتایج گوگل با سایتهایی مواجه میشدید که دهها لینک به برچسبهای نامربوط را شامل میشدند و داخل متن آنها پر بود از کلمات کلیدی مربوط و نامربوط و همچنین دهها لینک و تصویر و محتوای تکراری که صرفا با هدف فریب گوگل در سایت درج شده بودند.
امروزه به ندرت چنین سایتهایی در گوگل دیده میشوند و همین یک نکته کافی است تا بدانیم که انجام چنین فعالیتهایی چه نتیجهای برای سایت به دنبال خواهد داشت. حتی میتوان این گونه فعالیتها را به عنوان یک خودکشی در سئو نامگذاری کرد.