سایتهای دایرکتوری که با نامهای دیگری مثل لینکدونی یا سایت مشاغل یا سایتهای آگهی شناخته میشوند از گذشتههای دور به جا ماندهاند. زمانی که موتورهای جستجو قدرت فعلی را نداشتند و پیدا کردن سایتهایی با موضوعات مختلف به سادگی امروز نبود.
صاحبان سایتها با معرفی لینک سایت خود در دایرکتوریهای مختلف سعی میکردند بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کنند.
دایرکتوریها یا لینکدونیها در دنیای امروز
بیشتر ترافیک فعلی سایتها در دنیای جدید از طریق موتورهای جستجو و شبکههای اجتماعی تامین میشود و انتظار اینکه دایرکتوریها بتوانند ترافیک قابل توجهی به سایت شما هدایت کنند، با واقعیت نسبتی ندارد.
به همین دلیل موتورهای جستجو هم ارزش ناچیزی برای لینکهای موجود در اینگونه سایتها در نظر میگیرند. داشتن لینک در محلهایی که بازدیدکنندگان واقعی را به سایت شما هدایت میکنند ارزشمند است ولی داشتن دهها یا صدها لینک در محلهایی با ارزش کم کمکی به وضعیت سئو شما نمیکند و در بهترین حالت گوگل آنها را نادیده میگیرد.
لینک در چه محلهایی ارزشمند است ؟
مهمترین ویژگی برای اعتبار سایتهای میزبان لینک، داشتن اعتبار است. سایتهایی که بازدیدکنندگان زیادی دارند یا سایتهایی که مورد اعتماد مخاطبان هستند، بهترین محل برای درج لینکهای شما به حساب میآیند. این لینکها میتوانند به صورت ارگانیک باشند. زمانی که سایت شما ارزشمند باشد، صاحبان سایتهای دیگر تلاش میکنند تا شما را به مخاطبان خود معرفی کنند. یا ممکن است با درج تبلیغات و رپورتاژ آگهی بتوانید لینک سایتتان را در این گونه محلها درج نمایید.
آیا دایرکتوریها بی ارزش هستند ؟
به طور کلی اهمیت سایتهای آگهی یا لینکدونی بسیار کمتر از گذشته است ولی هنوز محلهایی هستند که کم و بیش بازدیدکنندگانی دارند. این گونه سایتها معمولا به صورت صنفی دارای ارزش هستند. مثلا سایتهای دایرکتوری که به صورت تخصصی تامین کنندگان کالاهای ساختمانی را معرفی میکنند و علاوه بر معرفی، ارزش افزودهای نیز برای مخاطبان به همراه دارند. مثلا ممکن است بانک اطلاعات ساختمانهای در حال ساخت را در اختیار بازدیدکنندگان خود قرار دهند.
به عبارت دیگر برای تعیین ارزشمند یا بیارزش بودن یک سایت دایرکتوری باید بررسی کنید که آیا این سایت دارای بازدیدکنندهی واقعی و دارای ارزش افزوده برای بازدیدکنندگان است یا صرفا محلی است صدها و هزاران لینک را بدون هدف جمعآوری کرده است و سایت شما نیز یک لینک در میان هزاران لینک دیگر خواهد بود.
استفاده از شبکههای اجتماعی به جای دایرکتوریها
همان طور که گفته شد، شبکههای اجتماعی بخشی از کارکرد دایرکتوریها را در اختیار گرفتهاند. با حضور موثر در شبکههای اجتماعی و ارتباط زنده با مخاطبانی که ممکن است مشتریان بالقوهی شما باشند، میتوانید ترافیک واقعی و مفید را به سایتتان جذب کنید. همچنین با حضور موثر در شبکههای اجتماعی میتوانید توجه موتورهای جستجو را نیز جلب کنید و ترافیک سئو بیشتری نیز به دست بیاورید.