پادکست آشنایی با سئو

با گوش دادن به این پادکست ۴ دقیقه‌ای با سئو آشنا شوید:

SEO مخفف چیست ؟

SEO یا سئو که در زبان انگلیسی معمولا به صورت «اِس ای اُ» تلفظ می‌شود، کوتاه‌شده عبارت Search Engine Optimization است. بهینه سازی موتور جستجو مجموعه فعالیت‌هایی است که با هدف دیده شدن سایت در صفحه‌ی نخست یا رتبه‌ی اول نتایج گوگل به انجام می‌رسد.

انواع سئو کدامند ؟

فعالیت‌های مرتبط با سئو به دو گروه سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه طبقه‌بندی می‌شوند. سئو کلاه سفید، فعالیت‌های قانونی از نظر گوگل را شامل می‌شود و فعالیت‌های غیرقانونی یا متقلبانه، سئو کلاه سیاه نامیده می‌شوند.

رتبه اول گوگل

چرا سئو پر اهمیت است ؟

بخش بسیار بزرگی از ترافیک ورودی سایت‌ها از طریق گوگل است و هر سایتی که بتواند در فهرست نتایج گوگل بالاتر از رقبا دیده شود، ترافیک بیشتر، فروش بیشتر و سود بیشتری را به دست خواهد آورد. به همین دلیل تلاش بسیار زیادی در جریان است تا گاهی حتی یک پله رشد هم به دست آید.

رتبه‌بندی سایت‌ها چگونه انجام می‌شود ؟

هدف اصلی گوگل از تغییر ترتیب سایت‌ها، نمایش سایت‌هایی با کیفیت بهتر به کاربران است. آنچه به عنوان معیارهای سئو شناخته می‌شوند اغلب مواردی هستند که نشانه‌ای از با کیفیت بودن محتوا به شمار می‌روند. برای مثال کوتاه بودن مطلب نشانه‌ای از ناقص بودن آن و طولانی بودن مطلب نشانه‌ای از کامل و جامع بودن مطلب به شمار می‌رود.

تمامی معیارهای رتبه‌بندی سایت‌ها به سادگی قابل شناسایی و شبیه‌سازی نیستند. با استفاده‌ی روزافزون از هوش مصنوعی یا AI، نشانه‌های کیفیت محتوا از دید گوگل کمتر و کمتر قابل لمس و اندازه‌گیری خواهند شد. بنابراین هدف قرار دادن کیفیت برای کاربران نهایی، راه حلی بدون انقضا و معیار اصلی سئو در آینده نه چندان دور خواهد بود.

برخی عوامل سئو در گوگل

کیفیت محتوا – محتوایی که در سایت شما قرار می‌گیرد باید با کیفیت، جامع و خوانا باشد. خود را به جای کاربران سایت بگذارید و بررسی کنید که نظر آن‌ها در مورد محتوای سایت شما چیست ؟

بک لینک – تعداد و کیفیت بک لینک به سایت همچنان یکی از عوامل بهبود رتبه سایت به شمار می‌رود. بهترین بک لینک‌ها آن‌هایی هستند که به شکل طبیعی و توسط افراد متعدد در سایت‌های با کیفیت ایجاد شده باشند.

منابع چند رسانه‌ای – استفاده‌ی مناسب از منابع چند رسانه‌ای مثل تصاویر، ویدئو و فایل‌های صوتی، تجربه‌ی کاربری و در نتیجه وضعیت سئو سایت را بهبود می‌دهند.

تگ ها و متاتگ‌ها – طراحی سایت با HTML شامل قوانین خاصی است تا مرورگرها و موتورهای جستجو بتوانند بهتر مفهوم و کاربر بخش‌های مختلف سایت را درک کنند. سایت‌هایی که با استفاده از تگ‌ها و متاتگ‌های مناسب و توجه به این قوانین توسعه پیدا کنند، از نظر گوگل با کیفیت‌تر رتبه‌بندی خواهند شد.

سرعت و حجم صفحات سایت – سایت‌هایی با حجم کمتر و سرعت بیشتر، برای کاربران رضایت‌بخش‌تر هستند. گوگل هم این گونه سایت‌ها را بیشتر دوست دارد.

ایمنی – سایت‌هایی که مشکلات امنیتی داشته باشند در مقابل سایت‌هایی که نکات ایمنی را رعایت می‌کنند و برای ارتباط هم از پروتکل امن https استفاده می‌کنند، کمتر به موفقیت دست پیدا می‌کنند.

سازگاری با موبایل – بخش بزرگی از کاربران اینترنت از موبایل برای مرور صفحات وب استفاده می‌کنند، برای جلب رضایت این گروه از کاربران و در کنار آن، گوگل باید سایت شما به خوبی در موبایل قابل استفاده باشد.

تجربه کاربری – توجه ویژه به تجربه کاربری یا UX عاملی است که آینده‌ی سئو را شکل خواهد داد. هر عاملی که بتواند رضایت کاربران را به خود جلب کند، آن چیزی است که گوگل به آن اهمیت می‌دهد. برای مثال اگر کاربران به آسانی نتوانند با شما تماس برقرار کنند و سایت را ترک کنند، یک عامل منفی سئو برای شما به حساب خواهد آمد.

سئو چه مقدار زمان نیاز دارد ؟

بسته به اینکه چه تعداد سایت در کلمه‌ی کلیدی هدف در حال رقابت باشند و این سایت‌ها چه مقدار فعالیت برای سئو انجام بدهند، دشواری کلمات کلیدی در سئو متغیر است.

هر چه کلمات کلیدی دشوارتر و پر رقابت‌تر باشند، زمانبیشتری برای کسب رتبه‌ی نخست گوگل مورد نیاز خواهد بود.

گاهی ممکن است بیش از یک سال فعالیت مستمر و پر فشار نیاز باشد تا بتوان از سد رقبا عبور کرد و به اهداف سئو دست پیدا کرد.

سئو چقدر هزینه دارد ؟

هزینه‌ی سئو بر اساس مدت زمان برآورد شده برای دستیابی به اهداف و همچنین میزان محتوایی که باید در سایت تولید شود و هزینه‌های دیگر که در این مسیر وجود دارند، قابل برآورد است. هر چه کلمات کلیدی پر رقابت‌تر باشند، هزینه‌ی بیشتری برای دستیابی به اهداف سئو لازم خواهد بود.

متخصص سئو یا سئوکار چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد ؟

اطلاعات دقیقی از آنچه گوگل در حال انجام است تا سایت‌ها را رتبه‌بندی کند در دست نیست و هرآنچه موجود است، اطلاعات تجربی و کلی است. به عبارت دیگر تجربه بخشی مهم از دانش سئو را شکل داده است.

برخی از ویژگی‌ها که یک متخصص سئو باید داشته باشد تا بتواند در کلمات کلیدی مهم و پر رقابت به پیروزی دست پیدا کند شامل موارد زیر هستند:

  1. تجربه فعالیت سئو در زمینه‌های تخصصی مختلف
  2. خلاقیت برای ایجاد روش‌های جدید
  3. آشنایی با دانش روز و دنبال کردن تغییرات روز دنیای سئو
  4. داشتن مهارت برنامه‌نویسی و طراحی سایت برای پیاده‌سازی عوامل سئو
  5. داشتن مهارت نوشتن برای تولید محتوای با کیفیت مطابق اصول سئو
  6. مهارت بالا در تبلیغات و روابط عمومی برای ارتباط با دیگران
  7. شناخت و مهارت استفاده از ابزارهای تخصصی سئو
  8. توانایی تجزیه و تحلیل شرایط و نتایج و انجام تغییرات بسته به نیاز

ارزش رتبه‌های اول گوگل را می‌دانید ؟

برای بالاتر بودن باید خدمات بهتر و سایت بهتری داشته باشید و به صورت تخصصی آن را برای گوگل بهینه‌سازی کنید. برای مشاوره و دریافت خدمات سئو با ما تماس بگیرید.