یکی از موارد مهم و موثر برای بهبود وضعیت سئو سایت، بهینهسازی لینکهای داخلی سایت است. لینکهای داخلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم میتوانند روی سئو سایت شما اثر بگذارند. این لینکها به صورت کلی به دو گروه تقسیم میشوند:
لینکهای داخلی در منوهای سایت و پابرگ سایت
لینکهایی که در بالا یا پایین یا کنار تمام صفحات شما قرار دارند، لینکهای پر اهمیتی هستند. از این جهت که گوگل این صفحات را صفحات اصلی سایت شما شناسایی خواهد کرد. بنابراین سعی کنید از قرار دادن لینک صفحاتی که کم اهمیت هستند، در این بخشها خودداری کنید. همچنین تعداد این لینکها را هر چه میتوانید محدودتر کنید تا لینکهای اصلی، بیشتر و با اهمیت بالاتری دیده شوند.
لینکهایی که در بالای صفحه( منوی اصلی ) سایت قرار میدهید، اهمیت بیشتری خواهند داشت. همچنین لینکهایی که به صورت عادی قابل مشاهده هستند، پر اهمیتتر خواهند بود.
اگر برای مشاهدهی لینکها، لازم است تا کاربر یک منو را باز کند و چند مرحله به داخل برود، اهمیت آن لینک کاهش پیدا میکند. بهتر است چند صفحهی اصلی و بنیادین سایت خود را شناسایی کند و مهمترین آنها را به صورت عادی و قابل مشاهده در بالای سایت قرار دهید.
لینکهای داخلی در متن محتوای صفحات سایت
گروه دوم لینکها، لینکهایی هستند که داخل محتوای صفحات شما قرار میگیرند. این لینکها میتوانند ارزش افزودهی بیشتری برای کاربران شما ایجاد کنند. برای مثال هنگامی که یک محتوای آموزشی تخصصی را در سایت درج میکنید، با ایجاد لینک روی کلمات مهم، میتوانید درک کاربران را از محتوا افزایش دهید.
سعی کنید خود را به جای کاربران سایت قرار دهید و هر کلمه یا هر عنوان که به توضیح بیشتر نیاز دارد و ابعاد بیشتری دارد، را به صورت مطلبی جداگانه در سایت منتشر کنید و لینک آن را در سایر مطالب سایت قرار دهید.
اگر لینکهای شما کارآمد و مفید باشند و تعداد کاربران بیشتری روی آنها کلیک کنند، با کاهش Bounce Rate، وضعیت سئو شما هم بهتر خواهد شد. همچنین ممکن است برخی از کاربران که مطالب شما را مطالعه میکنند، مطالب شما را در شبکههای اجتماعی یا سایتهای شخصی خود به اشتراک بگذارند.
استفاده از افزونههای آماده برای ایجاد لینکهای داخلی
لینکهای داخلی که به صورت خودکار توسط افزونههای CMSها مثل وردپرس ایجاد میشوند، اگر به خوبی تنظیم شوند، ممکن است اثرات مثبتی داشته باشند ولی زیادهروی در استفاده از این گونه افزونهها برای ایجاد لینکهای داخلی متعدد و بدون کاربرد، حتی ممکن است باعث ایجاد ضرر روی سئو شوند.
فعالیت غیراصولی و افراطی روی سئو، سئوی افراطی نام دارد و ممکن است توسط گوگل مورد جریمه واقع شود.