طراحی سایت به شکلی که هم روی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها قابل استفاده باشد و هم روی کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌ها، نیازمند انتخاب روشی مناسب است تا هم کاریی به حداکثر برسد و هم هزینه‌های زیادی در زمان طراحی سایت بر پروژه تحمیل نشود.

متداول‌ترین روش برای طراحی سایت در حال حاضر، طراحی سایت واکنش‌گرا یا Responsive است. در این روش بخش‌هایی از سایت بر اساس عرض نمایشگر تغییر شکل یا حالت می‌دهند تا امکان استفاده از سایت برای تمامی کاربران فراهم شود.

تغییراتی که در طراحی سایت واکنش‌گرا در سایت اتفاق می‌افتند شامل موارد زیر هستند:

  1. تغییر اندازه‌ی عناصر
  2. تغییر تصاویر
  3. مخفی شدن و نمایش عناصر
  4. جابجایی عناصر

علاوه بر این با کمک جاوااسکریپت می‌توان نوع مرورگر موبایل یا رومیزی کاربر را شناسایی نمود و تغییراتی در سمت مشتری روی سایت اعمال کرد.

طراحی سایت نسخه‌های مجزا

برخی سایت‌ها برای پشتیبانی از کاربران مختلف، نسخه‌های موبایل و رومیزی مجزا دارند. بر اساس نوع درخواست ارسال شده توسط مرورگر، سایت تشخیص می‌دهد که نسخه‌ی موبایل یا نسخه‌ی رومیزی سایت را برای کاربر به نمایش بگذارد.

نکته‌ای که می‌بایست یادآوری شود این است که چه در نسخه‌ی موبایل و چه در نسخه‌ی رومیزی همچنان لازم است تا سایت به صورت واکنش‌گرا طراحی شود زیرا ابعاد مرورگرهای موبایل و رومیزی نیز هر یک دارای تنوع‌های زیادی است.

مشکلات سئو در وضعیت ریسپانسیو

به دلیل اینکه پردازشگر گوگل ممکن است با استفاده از مرورگر موبایل یا رومیزی یا هر دو به برخی از صفحات سایت شما مراجعه کند، بهینه‌سازی سایت به شکلی که در هر دو وضعیت بتواند کیفیت و حجم بهینه را تامین کند ممکن است گاهی با سختی‌هایی همراه باشد.

همچنین مخفی شدن و نمایش برخی از محتواهای داخل صفحه بر اساس مرورگر کاربر، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در تشخیص محتوای صفحه و رتبه‌بندی گوگل باشد.

مشکلات نسخه‌های مجزا

در طراحی نسخه‌های مجزا برای موبایل و لپ‌تاپ، چند چالش در زمینه‌ی سئو ایجاد می‌شود.

  1. تشخیص صحیح نوع مرورگر کاربر در سمت هاست یا Back-end
  2. انتخاب آدرس یکسان یا آدرس‌های مجزا برای موبایل و رومیزی
  3. همزمان سازی صحیح محتوای موبایل و رومیزی
  4. ایجاد ارتباط صحیح نسخه‌های جایگزین برای تشخیص گوگل
  5. ایجاد امکان انتقال میان نسخه‌های مختلف در صورت درخواست کاربر به صورت صریح یا در تنظیمات مرورگر

با توجه به اینکه مدیریت نسخه‌های مجزا به شکلی که به سئوی سایت آسیب وارد نکند، نیازمند تلاش و دقت و تخصص بیشتری است، اگر برنامه‌ریزی صحیح و دقت کافی در این بخش به انجام نرسد، آسیب‌های زیادی برای بهینه‌سازی نتایج جستجو به وجود خواهد آمد.

بخش مهمی از وضعیت سئوی سایت نیز به تصمیم‌هایی که در زمان شروع به طراحی سایت اتخاذ می‌شود، وابسته است. اگر در زمان شروع به طراحی سایت، تصمیم‌های درستی گرفته نشود و ساختاری مناسب با سئو در سایت پیاده‌سازی نگردد، به دست آوردن نتیجه‌ی خوب در سئو با موانع قابل توجهی روبرو خواهد شد.

کدام وضعیت برای سایت بهتر است ؟

بسته به اینکه نوع سایت و تعداد کاربران آن و نوع استفاده‌ی آن‌ها از سایت به چه شکلی باشد، تصمیم‌های بهینه متفاوت خواهند بود. اگر سئو بخشی مهم از اهداف سایت به شمار می‌ود، لازم است تا پیش از شروع به کار طراحی سایت، وضعیت سئو و پتانسیل بهینه‌سازی در شرایط مختلف به دقت بررسی و برنامه‌ریزی شود تا دستیابی به رتبه‌های برتر گوگل بر اثر یک تصمیم نادرست تحت تاثیر منفی قرار نگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *