بکلینکها هرچند به مقدار زیادی از آنها سوء استفاده شده است ولی همچنان از عوامل مهم تشخیص کیفیت سایتهای و صفحات موجود در آنها به حساب میآیند.
گوگل در تلاش است تا هر چه بهتر بتواند تا خریداران و فروشندگان بکلینک را شناسایی کند. برای این منظور، دو مقدار جدید برای صفت rel معرفی کرده است که به صاحبان سایتها و متخصصین سئو کمک میکند تا مفهوم و کاربرد لینکها را بهتر به گوگل معرفی کنند.
این دو مقدار جدید عبارتند از:
- sponsored
- ugc
مقدار sponsored همان طور که از نامش مشخص است به طور خاص برای تبلیغات در نظر گرفته شده و نشان میدهد که این لینک با دریافت وجه برای تبلیغ در سایت درج شده است.
مقدار ugc به معنی User Generated Content یا محتوای تولیدشده توسط کاربر، برای بخش نظرات وبلاگ یا تالارهای گفتگو که کاربران میتوانند محتوای مورد نظر خود را در سایت شما ارسال کنند، تعبیه شده است.
در حال حاضر جزئیات بیشتری از تفاوت این دو مقدار جدید با nofollow منتشر نشده است ولی به نظر میرسد که با کمک این مقدارهای جدید، گوگل در تلاش است تا فعالیت و اثربخشی خرید و فروش بکلینک را بهتر شناسایی کند و بتواند به لینکهای واقعی، اهمیت بیشتری بدهد.
آیا لازم است کاری در سایتهایمان انجام دهیم ؟
خیر. البته اگر بتوانید تا لینکهای موجود در سایت را به طور دقیق برای گوگل تعیین وضعیت کنید، قطعا حرکتی مثبت در تکمیل و بهبود الگوریتمهای هوش مصنوعی گوگل خواهد بود. ولی اگر فعالیت خاصی هم انجام ندهید، به گفته گوگل آسیبی به وضعیت سئو سایت شما نخواهد رسید. در صورت تمایل همچنان میتوانید از nofollow به تنهایی یا به همراه دو مقدار جدید sponsored و ugc هم استفاده نمایید.
احتمالا در نسخههای جدید سیستمهای مدیریت محتوا مثل وردپرس، تغییرات لازم در جهت هماهنگی با این تغییرات جدید به انجام برسد.
بهروزرسانی ۲۱ شهریور
همان طور که پیشبینی میشد، بنا است وردپرس در نسخهی بعدی از مقدار جدید ugc در کامنتها پشتیبانی کند.