یکی از معیارهای اصلی که گوگل برای تعیین رتبه و جایگاه سایتها استفاده میکند، تعداد و کیفیت و ارتباط لینکهایی است که سایتهای دیگر به سایت شما ایجاد کردهاند.
برای مثال اگر سایت A که موضوعی مشابه سایت شما دارد و همچنین رتبه سئو مناسبی در گوگل دارد یک لینک به سایت شما ایجاد کند و به وسیلهی آن کاربران خود را به سایت شما بفرستد، از نظر گوگل این کار یک امتیاز مثبت برای سایت شما در نظر گرفته میشود و در نتیجه وضعیت سئو سایت شما هم بهبود پیدا میکند.
تفاوت لینک follow و nofollow
لینکهایی که از سایتی به سایت دیگر داده میشوند از نظر انتقال اعتبار سئو به دو گروه follow و nofollow تقسیم میشوند. پیش فرض لینکهای ساخته شده در HTML به صورت follow یا فالو است.
لینکهای nofollow یا نوفالو به صورت زیر ساخته میشوند:
<a href="https://example.com" rel="nofollow">سئو</a>
در بخش صفتهای تگ a یک صفت با نام rel ایجاد کردیم و مقدار آن را مساوی nofollow قرار دادیم.
تبلیغاتی که به صورت تجاری در سایتهای قرار میگیرند برای اینکه اصول مورد نظر گوگل را رعایت کنند میبایست به شکل nofollow تعریف شوند.
ممنوع بودن خرید بک لینک
پرداخت پول برای خرید بک لینک از سایتهای دیگر از نظر گوگل غیرقانونی است و اگر گوگل متوجه شود که سایتی این کار را انجام داده است، ممکن است هم سایت خریدار و هم سایت فروشنده بک لینک را جریمه کند.
گوگل از کجا متوجه میشود که بک لینک خریداری شده است ؟
معمولا سایتهایی که بک لینک به فروش میرسانند این کار را برای چندین سایت با موضوعات مختلف انجام میدهند. و با کمک همین عامل به سادگی میتوان تشخیص داد که این لینکها غیرواقعی هستند.
برای مثال اگر از یک سایت که موضوع کلی آن در مورد خودرو است به ۱۰ سایت با موضوعات مختلف لینکهایی ایجاد شود و اغلب این لینکها هم دارای کلمات کلیدی ارزشمند مثل «سئو» یا «طراحی سایت» یا «دانلود» باشند، نشاندهندهی این است که این لینکها غیرطبیعی هستند.
خرید بک لینک به صورت انبوه
در گذشته، تعداد بک لینک به تنهایی ممکن بود که اثری قابل توجه روی سئو سایت برجای بگذارد. ولی امروزه گوگل تعداد غیرعادی بک لینک به یک سایت را هم به عنوان نشانهای از تقلب در نظر میگیرد. هرچند ممکن است تعداد زیاد بک لینک در سایتهای پربازدید خود بتواند تعدادی بازدیدکننده برای شما به همراه بیاورد.
اغلب فروشندگان بک لینک به صورت انبوه، این لینکها را در سایتهایی بسیار بی ارزش درج میکنند. برای مثال این بک لینکها در تعداد بسیار زیادی وبلاگ رایگان که همگی در یک یا چند دامنه میزبانی میشوند، قرار میگیرند.
درج بک لینک در حاشیه سایتها
ارزش بک لینکهای درج شده داخل محتوای سایت و بخشهای بالایی سایت به مراتب بیشتر از بکلینکهایی است که در پابرگ یا حاشیه سایتها درج شوند. بنابراین لینکهایی که توسط اسکریپتهای ابزارکها یا لینکهایی که در بخش پایین سایت به عنوان امضای طراح سایت یا متخصص سئو درج میشوند، و در تمام صفحات سایت موجود هستند، ارزش کمتری دارند.
بهترین بک لینکها آنهایی هستند که در یک صفحه یا چند صفحه مرتبط به موضوع سایت شما و در میان محتوای اصلی صفحه قرار گرفته باشند.