استفاده از Microdata یا Schema Markup روشی است که با کمک آن درک موتورهای جستجو از قسمتهای گوناگون صفحه بهتر میشود. با استفاده از این روش نشانهگذاری، گوگل میتواند قسمتهای مختلف صفحه را به صورت صحیح شناسایی کند و در فهرست نتایج جستجو، اطلاعات با مفهوم به جستجوکنندگان نمایش دهد.
برای مثال اگر یک صفحه از سایت شما در مورد یک کتاب است، میتوانید نام نویسنده، سال انتشار، قیمت، زبان کتاب، شماره کتاب و اطلاعات دیگر را به گوگل معرفی کنید. گوگل با کمک این اطلاعات میتواند کتابهای مشابه را در سرتاسر وب با همین کتاب پیدا کند و امکانات مقایسه و جستجوی بهتر را برای مخاطبان خود ایجاد نماید.
استفاده از Schema چه اثری روی سئو دارد ؟
با توجه به اینکه بخش بزرگی از دنیای وب از Microdata استفاده نمیکند، گوگل در عمل نمیتواند بر اساس این اطلاعات نتایج رتبهبندی را تغییر دهد. ممکن است سایتی که از Microdata استفاده نمیکند در عمل سایتی با کیفیتتر از سایتی باشد که به خوبی از Microdata استفاده کرده است و در نتیجه گوگل به طور مستقیم این ویژگی را در رتبهبندی دخیل نمیکند.
با این حال استفاده از Microdata باعث میشود تا گوگل بتواند معنی صفحات سایت را بهتر متوجه شود و احتمال نمایش سایت برای برخی عبارتهای جستجو بیشتر شود یا ممکن است اطلاعات کمکی که در لیست نتایج نمایش داده میشود، کار تصمیمگیری را برای کاربران آسانتر کند.
با این حساب، اگر در سایت خود از میکرودیتا استفاده میکنید یا اگر از آن استفاده نمیکنید، انتظار تاثیر مستقیمی روی سئو را نداشته باشید، در عوض باید بررسی کنید که آیا این دانش تکمیلی گوگل از صفحهی شما چه طور روی رفتارهای گوگل و رفتارهای جستجوکنندگان اثرگذار خواهد بود.