تعیین قیمت سئو با بررسی چندین عامل امکان پذیر است. این عواملی گاهی قابل اندازهگیری دقیق و گاهی نشانههایی غیر قابل اندازه گیری میباشند.
تعداد تبلیغات کلیکی گوگل برای آن کلمه
هرچه تعداد تبلیغات کلیکی گوگل برای کلمه کلیدی مورد نظر بیشتر باشد، نشاندهندهی رقابت بیشتر و سختتر است. البته لازم است این بررسی در ساعتهای کاری و ترجیحا حدود ساعت ۱۱ صبح روزهای کاری به انجام برسد. چون این ساعت زمان اوج جستجوهای تجاری است و آگهیدهندگان هم سعی میکنند حتما در این ساعتها دیده شوند. همچنین لازم است تا بالا و پایین نتایج گوگل برای وجود تبلیغات کلیکی بررسی شود.
بررسی Google Trends
جهت بررسی دشواری یک کلمه کلیدی، ابتدا لازم است تا معیار مشخصی را داشته باشید. برای مثال بدانید که جستجو برای عبارت «سئو» در روز تقریبا چه تعداد است و دشواری موفقیت در آن کلمه را بدانید، سپس با مراجعه به Google Trends، وضعیت کلمهی هدف را با کلمهای که میشناسید مقایسه کنید. هرچه نسبت جستجوی کلمهای بیشتر باشد، هم نشاندهندهی تعداد بیشتر تقاضا برای آن کلمه است و هم تعداد بیشتر رقبایی که برای آن کلمه رقابت میکنند.
جستجوی گوگل و بررسی تعداد سایتهای رقیب
با جستجوی گوگل و رفتن به صفحات پایینتر، میتوان بررسی کرد که تا چند صفحه از گوگل رقبا به صورت مستقیم برای این کلمه رقابت میکنند. رقبای مستقیم، سایتهایی هستند که به طور خاص برای این کلمه کلیدی فعالیت میکنند. سایتهای آگهی، سایتهای وبلاگ رایگان، سایتهای عمومی کلیپ ویدئویی از جمله سایتهایی هستند که باید نادیده گرفته شوند.
بررسی رقبایی که در رتبههای نخست گوگل قرار دارند
اگر سایتهایی که در رتبههای اول گوگل هستند، سایتهایی بسیار بزرگ و قدرتمند باشند، موفقیت در سئو بسیار مشکل خواهد بود. این موضوع به ویژه در کلمات کلیدی مرتبط با خرید و فروشگاههای اینترنتی قابل توجه است. ممکن است برای عبارتی مثل «خرید هارد اکسترنال»، چند سایت با سابقه و پرقدرت، رتبههای اول گوگل را در اختیار داشته باشند، در این صورت، هزینهی سئو به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا میکند.