یکی از اشتباهات رایج در استراتژی محتوا که میتواند تلاشهای سئوی شما را تضعیف کند، پدیدهای به نام همنوع خواری کلمات کلیدی یا Keyword Cannibalization است. این اتفاق زمانی رخ میدهد که شما چندین صفحه یا مقاله در وبسایت خود دارید که همگی برای یک کلمه کلیدی یا عبارت مشابه بهینهسازی شدهاند و با یکدیگر برای کسب رتبه در گوگل رقابت میکنند.
تصور کنید دو مقاله در سایت خود دارید: یکی با عنوان «راهنمای خرید گوشی هوشمند» و دیگری با عنوان «نکات مهم برای خرید موبایل». هر دوی این مقالات برای عبارت کلیدی «خرید گوشی» بهینه شدهاند. در این حالت، شما در واقع خودتان رقیب خودتان شدهاید. موتورهای جستجو مانند گوگل دچار سردرگمی میشوند که کدام یک از این دو صفحه، صفحه اصلی و مرتبطتر برای این عبارت کلیدی است. در نتیجه، به جای اینکه یکی از صفحات شما با قدرت در رتبههای بالا قرار گیرد، گوگل ممکن است اعتبار و قدرت هر دو صفحه را تقسیم کرده و هیچکدام رتبه خوبی کسب نکنند یا رتبههای آنها به طور مداوم با یکدیگر جابجا شود.
چرا Keyword Cannibalization برای سئو مضر است؟
این پدیده میتواند به روشهای مختلفی به سایت شما آسیب بزند:
- کاهش اعتبار صفحات
به جای اینکه تمام بکلینکها و سیگنالهای مثبت به یک صفحه قدرتمند هدایت شوند، بین چندین صفحه تقسیم میشوند و قدرت کلی شما برای آن کلمه کلیدی کاهش مییابد. - سردرگمی گوگل
گوگل نمیتواند تشخیص دهد کدام صفحه شما مرجع اصلی برای آن موضوع است. این موضوع ممکن است باعث شود گوگل یک صفحه کماهمیتتر را به عنوان صفحه اصلی انتخاب کند. - هدر رفتن بودجه خزش (Crawl Budget)
رباتهای گوگل به جای کشف محتوای جدید، زمان خود را صرف خزیدن و ارزیابی چندین صفحه مشابه میکنند. - کاهش نرخ تبدیل
ممکن است کاربری که به دنبال خرید است، به جای صفحه محصول، وارد یک مقاله وبلاگی شود که نرخ تبدیل پایینتری دارد.
راه حل مشکل چیست ؟
برای حل این مشکل، باید محتوای سایت خود را ممیزی کنید. صفحات مشابه را پیدا کرده و تصمیم بگیرید کدام یک اصلی است. سپس میتوانید محتوای صفحات ضعیفتر را با صفحه اصلی ادغام کرده و از ریدایرکت ۳۰۱ برای هدایت ترافیک و اعتبار آنها به صفحه اصلی استفاده کنید. یا اینکه محتوای صفحات را به گونهای تغییر دهید که هر کدام بر روی یک جنبه متفاوت از موضوع یا یک کلمه کلیدی طولانیتر و خاصتر تمرکز کنند.
بهینهسازی حرفهای سایت
در دانشمند سئو، ما با تحلیل دقیق ساختار محتوایی سایت شما، مشکلات مربوط به همنوع خواری کلمات کلیدی را شناسایی و با ارائه راهکارهای استراتژیک مانند ادغام محتوا یا بهینهسازی مجدد صفحات، به شما کمک میکنیم تا قدرت سئوی خود را متمرکز کرده و به رتبههای پایدارتری دست یابید.