یکی از چالشهای اصلی در بازاریابی محتوایی این است که «درباره چه موضوعاتی محتوا تولید کنیم؟». تحلیل شکاف محتوا یا Content Gap Analysis یک فرآیند استراتژیک است که دقیقاً به همین سوال پاسخ میدهد. در این تحلیل، شما به دنبال موضوعات و کلمات کلیدی مهمی میگردید که رقبای شما برای آنها در گوگل رتبه دارند، اما شما هنوز محتوایی برای آنها تولید نکردهاید.
به عبارت سادهتر، شکاف محتوا، فاصلهای است بین محتوایی که کاربران به دنبال آن هستند و محتوایی که شما در سایت خود ارائه میدهید. پر کردن این شکافها به شما کمک میکند تا ترافیک ارگانیک بیشتری جذب کنید، نیازهای مخاطبان خود را بهتر پوشش دهید و از رقبای خود پیشی بگیرید.
چگونه تحلیل شکاف محتوا را انجام دهیم؟
اگرچه این تحلیل میتواند بسیار پیچیده باشد، اما فرآیند کلی آن شامل مراحل زیر است:
- شناسایی رقبا
اولین قدم، شناسایی ۳ تا ۵ رقیب اصلی شما در نتایج جستجوی گوگل است. اینها سایتهایی هستند که برای کلمات کلیدی مهم حوزه شما، به طور مداوم در رتبههای بالا ظاهر میشوند. - استخراج کلمات کلیدی رقبا
با استفاده از ابزارهای سئو (مانند Ahrefs, SEMrush یا Moz)، کلمات کلیدی ارگانیکی را که هر یک از رقبای شما برای آنها رتبه دارند، استخراج کنید. این ابزارها به شما لیستی از تمام عباراتی که برای رقبایتان ترافیک میآورند را نشان میدهند. - مقایسه با کلمات کلیدی خودتان
در مرحله بعد، لیست کلمات کلیدی رقبا را با لیست کلمات کلیدی که سایت شما برای آنها رتبه دارد، مقایسه کنید. ابزارهای سئو اغلب قابلیتی به نام "Content Gap" یا "Keyword Gap" دارند که این کار را به صورت خودکار برای شما انجام میدهد. - یافتن فرصتها
خروجی این تحلیل، لیستی از کلمات کلیدی خواهد بود که یک یا چند رقیب شما برای آنها رتبه خوبی دارند، اما سایت شما هیچ رتبهای برای آنها ندارد. این لیست، معدن طلای شما برای تولید محتوای جدید است. شما باید این کلمات را بر اساس میزان ارتباط با کسبوکارتان، حجم جستجو و سختی کلمه، اولویتبندی کنید.
اهمیت بررسی گپ محتوایی
سایتهایی که بتوانند زوایای مختلف یک موضوع را پوشش بدهند، سایتی جامعتر و مفیدتر به نظر میرسند. زمانی که شما بخشی از اطلاعات مهم در مورد یک موضوع را در سایتتان ندارید، این یک سیگنال منفی از نظر گوگل به حساب میآید. بنابراین تحلیل شکاف محتوا یک تکنیک قدرتمند برای تدوین یک نقشه راه محتوایی هوشمندانه است. این کار به شما کمک میکند تا مطمئن شوید منابع خود را بر روی تولید محتوایی متمرکز میکنید که بیشترین اثر را بر رشد ترافیک و کسبوکار شما خواهد داشت.
تحلیل گپ محتوایی در مقابل حدس و گمان
در موارد زیادی، محتوایی که شما تولید میکنید با محتوایی که کاربران به دنبال آن هستند متفاوت است. با تحلیل گپ محتوایی میتوانیم از حدس و گمان در مورد کلمات کلیدی به راهکار موثرتری برسیم. راهکاری که دقیقا نشان میدهد چه چیزهایی در سایت شما کم است و چه موضوعاتی هست که میتواند ترافیک واقعی به سایت شما هدایت کند.
این موضوعات گاهی شامل کلمات کلیدی Long-tail هستند و گاهی شامل موضوعاتی که در نگاه اول به ذهن شما خطور نمیکند.
سئو حرفهای محتوا در دانشمند سئو
در دانشمند سئو، تحلیل رقبا و شناسایی شکافهای محتوایی بخش جداییناپذیری از خدمات بهینهسازی سایت ماست. ما با بررسی دقیق بازار و عملکرد رقبای شما، فرصتهایی را پیدا میکنیم که از چشم دیگران پنهان ماندهاند و به شما کمک میکنیم تا با تولید محتوای هدفمند، جایگاه خود را در بازار محکمتر کنید.